شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها . 『حافظ』
❉ آیا ساحل ها نمادِ منزل است ؟
❉ اگر ساحل ها نماد منزل نیست پس بعد
از آن شب تار
یک و بیم موج و گرداب هایل محل فرود آمدن کجاست ؟ اصلا محلِ فرود آمدنی در کار هست ؟
❉ آیا مشاهده ی شب تار
یک و گرفتار بیم موج و گردابِ هایل شدن تجر
به ی خروج
از منزل/ساحل است ؟
❉❉آیا دورنمایِ برزخ گونه ای که در مصراع اول توصیف شده است ناشی
از لذت راوی است یا رنج راوی ؟ چون در مصراع دوم ، گویا
به تجربیات خود در مقابل سبکباران ساحل ها می بالد .
❉ آیا تعدد تصاویر در مصراع اول نسبت
به تک تصویر مصراع دوم اغراق گونه است ؟
❉ آیا مخاطبِ تلخیِ مصراعِ دوم
به ساحل بر می گردد یا ساحل نشینان و یا ساحل نشینی ؟
❉❉ آیا سبُکباری خوب است یا بد ؟! چرا ساحل و سبکباری در معنای مثبت خود
به کار نرفته اند ؟!
❉ آیا ساحل نشینی به سبکباری می انجامد ؟
❉❉ به نظر می رسد بار در معنای مادی خود به کار نرفته باشد و امری روحانی باشد و سبکبارِ ساحل نشین کسی باشد که در مرتبه ی ضعیف روحانی قرار دارد .
❉ به دلیل تار
یکیِ شب ، انگار تجربه ی موج و گرداب بیش تر
از آن که به حس بینایی راوی مربوط باشد به حس لامسه ی او ربط داشته باشد .
❉ انگار واژه های بیم و هایل بیش تر حکایتگر حال راوی اند تا قال راوی .
▣
احمد آذرکمان . حسن آباد فشافویه . دوم اسفند نود و هفت نگاهی به یک بیت از حافظ...
ما را در سایت نگاهی به یک بیت از حافظ دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : ahmadazarkaman1358 بازدید : 76 تاريخ : پنجشنبه 2 اسفند 1397 ساعت: 21:36